Doprava Doprava zdarma od 1250 Kč | Doručení do 2 dnů
Zachraňte hustotu svých vlasů

Při péči o vlasy nám záleží na tom, aby byly co nejzdravější, leskly se, byly husté a v neposlední řadě také na tom, aby rostly a nevypadávaly v nadměrném množství. Kromě vnější péče, která samozřejmě není o nic méně důležitá, bychom se měli zaměřit také na výživu zevnitř.

Obsah článku:
Jaké jsou nejlepší vitamíny na vlasy?
Vitamíny pro růst vlasů
Vitamíny proti vypadávání vlasů
Potraviny, které byste měli zařadit do jídelníčku
Přípravky pro růst vlasů a proti vypadávání

Jaké jsou nejlepší vitamíny na vlasy?

Nedostatek vitamínů způsobuje celou řadu nepříjemností, jako například únava, malátnost, bolesti hlavy či různé jiné problémy, mezi něž patří i snížená kvalita vlasů, nebo dokonce jejich řídnutí, které může přejít až k alopeci. Abychom tomu zabránili, měli bychom zvýšit příjem vitamínů a minerálů. Dříve než vám představíme nejlepší vitamíny na vlasy, řekněme si, co vitamíny a minerály vlastně jsou.

Vitamíny jsou organické látky, které jsou důležité pro správné fungování lidského organismu.

Jelikož si některé vitamíny lidské tělo nedokáže vyrobit samo, měli bychom je přijímat formou stravy nebo suplementů.

Vitamíny se dělí na:

  • Rozpustné v tucích (lipotropní)
  • Rozpustné ve vodě (hydrofilní)

Lipotropní vitamíny jsou A, D, E a K, to znamená, že se ukládají do tukových zásob těla. Nadměrné nahromadění může vyvolat škodlivou reakci. Všechny ostatní vitamíny jsou hydrofilní, takže se z těla rychle vylučují.

8 vitamínů, které mají pozitivní účinky na vlasy:

  • Vitamín A
  • Vitamíny skupiny B (B2, B7, B9, B12)
  • Vitamín C
  • Vitamín D
  • Vitamín E

Minerály jsou anorganické látky, které lidské tělo obsahuje jen v malých množstvích. Organismus je nedokáže vytvářet sám, přesto jsou důležitou součástí správného fungování. Proto je musíme doplňovat prostřednictvím potravy.

Dělení minerálů:

  • Makroprvky
  • Mikroprvky (stopové prvky)
  • Ultrastopové prvky
  • Abiogenní (toxické) prvky

5 minerálů, na které bychom při péči o vlasy neměli zapomínat:

  • Železo – mikroprvek (denní příjem v několika miligramech)
  • Selén – ultrastopý prvek (denní příjem méně než 1 miligram)
  • Zinek – mikroprvek (denní příjem v několika miligramech)
  • Magnézium – makroprvek (denní příjem v několika stovkách miligramů)
  • Jód – ulstrastopový prvek (denní příjem méně než 1 miligram)

Další látky, které bychom neměli vynechat:

  • Omega 3 mastné kyseliny
  • Proteiny
  • Kolagen

Vitamin A (retinol)

Vitamin A patří do skupiny vitamínů, které jsou rozpustné v tucích. Proto, pokud se ve stravě nenachází tuk nebo pokud játra vylučují příliš málo žluči, absorpce vitamínu A je slabá. Tento vitamín hraje důležitou roli při správném fungování imunitního systému, podporuje růst kostí, zdraví zubů, očí a také pokožky. (zdroj) Podporuje vylučování kožního mazu, který pomáhá zabránit lámání vlasů. Ovšem pozor! Vysoký příjem vitaminu A má za následek řadu nepříjemností, jako například ztráta chuti k jídlu, podrážděnost, vysušení a odlupování pokožky, bolest kostí a kloubů, bolesti hlavy a také vypadávání vlasů. Takže nic není třeba přehánět, vitamin A je sice potřebný pro zdraví vlasů, ale jeho nadbytek má opačný efekt než byste chtěli.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Riboflavin je rozpustný ve vodě, takže jeho nadbytek nehrozí. Tělo jej jednoduše vyloučí. Riboflavin přispívá k celkové imunitě organismu a také ke zdraví vlasů a nehtů. Mezi příznaky jeho nedostatku mohou patřit endokrinní abnormality (porucha štítné žlázy), kožní onemocnění, otok a praskání rtů a také vypadávání vlasů. (zdroj)

Vitamin B7 (biotin)

Vitamin B7, nebo biotin, je také rozpustný ve vodě. Je potřebný pro správné fungování organismu. Pomáhá přeměňovat bílkoviny, sacharidy a tuky na energii. Je důležitý pro udržení zdravé pokožky, vlasů a nehtů. Může pomoci při zmírnění alopecie u dospělých. Při jeho nedostatku můžete zaznamenat řídnutí a lámavost vlasů nebo suchou a podrážděnou pokožku. (zdroj)

Vitamin B9 (kyselina listová nebo folát)

Vitamin B9 můžete najít také pod názvem „kyselina listová“ nebo „folát“. I když se tyto názvy častokrát používají jako synonymum vitamínu B9, jistý rozdíl mezi nimi je. Folát se přirozeně nachází v potravinách a kyselina listová je syntetická forma folátu, což znamená, že se nachází ve vitamínových doplňcích. Podle některých studií se právě syntetická forma vstřebává lépe než folát z přirozených zdrojů. V každém případě je tento vitamín rozpustný ve vodě. Pomáhá při dělení buněk a také se podílí při tvorbě nových krvinek. Těhotné ženy jej užívají kvůli správnému vývoji neurální trubice. Nedostatek vitamínu B9 se projevuje únavou, bolestivými vředy v dutině ústní a může stát i za vrozenými defekty, jako jsou srdeční problémy, rozštěp páteře či s životem nežloučitelným anencefalusem (chybějící lebeční klenba).

Zmínili jsme dělení buněk, a to pro nás hraje klíčovou roli. I když neexistují žádné studie, které by potvrdily účinnost vitamínu B9 na růst vlasů, jeho nedostatkem trpí, protože víme, že dělení buněk je neodmyslitelnou součástí životního cyklu vlasu. Šedivění a řídnutí vlasů proto může souviset s deficitem vitamínu B9. (zdroj)

Vitamin B12

Vitamin B12 je potřebný pro správnou tvorbu červených krvinek, neurologické funkce a syntézu DNA. Pokud trpíte únavou, slabostí, zácpou a nechutenstvím, příčinou může být deficit právě tohoto vitamínu. (zdroj) Mezi příznaky nedostatku se řadí i vypadávání vlasů, zejména u žen. Vitamin B12 je pro sílu a růst vlasů nezbytný.

Vitamin C (kyselina L-askorbová)

Vitamin C patří k nejznámějším a nejčastěji zmiňovaným vitamínům v souvislosti s imunitním systémem. Pacientům s infekcemi horních a dolních cest dýchacích je doporučený zvýšený přísun Vitaminu C již od nepaměti. Nízký příjem tohoto vitamínu může mít za následek sníženou imunitu a také suché nebo třepící vlasy, které jsou náchylnější k vypadávání. (zdroj )

Vitamin D 

Vitamin D je jedním z nejdůležitějších vitamínů, které lidské tělo potřebuje. Podílí se na téměř všech funkcích organismu. Je rozpustný v tucích, takže se vstřebává pomocí nich. O tomto vitamínu jste mohli ve zvýšené míře slyšet v průběhu posledních měsíců, a to v souvislosti s Covidem 19. Pomáhá ke správnému fungování imunitního systému, zajišťuje zdravé a silné kosti, zuby, nehty a vlasy, zároveň stimuluje jejich růst. Vzhledem k faktu, že je tento vitamín rozpustný v tucích, může náš organismus trpět jeho nadbytkem. Projevy nadbytečného množství jsou nevolnosti, zvracení, svalová slabost, ztráta chuti k jídlu, nadměrná žízeň či ledvinové kameny. Nedostatek vitamínu D se projevuje bolestí svalů a kostí, zvýšenou kazivostí zubů, únavou, oslabenou imunitou nebo psychickými problémy. (zdroj)

Vitamin E

Vitamin E se pojí se zdravím pokožky, vlasů a očí. Má silné antioxidační vlastnosti a chrání buňky před poškozením. Zároveň zpomaluje proces jejich stárnutí. Kromě zářivé pokožky vám dodá silné a zdravé vlasy. Podle některých výzkumů totiž může vitamín E pomoci podpořit jejich růst. Patří mezi lipotropní vitamíny (rozpustné v tucích). (zdroj)

Železo

Stopový minerál, který se nachází v každé buňce lidského těla. Je nezbytnou součástí hemoglobinu a podílí se na distribuci kyslíku z plic do tkání. Mezi příznaky nedostatku železa (anémie) patří únava, dušnost, časté infekce, pica syndrom (“pika” syndrom – chuť konzumovat nejedlé věci, jako omítka, křída atd.), křehké a lámavé nehty a vypadávání vlasů. V žádném případě byste však neměli užívat vitamínové doplňky s obsahem železa, pokud vám lékař nepotvrdil anémii z nedostatku železa. Jeho nadbytek totiž může způsobit například sníženou obranyschopnost. Zatížení organismu železem může mít za následek i zvýšené riziko rakoviny, onemocnění jater, endokrinní či kardiovaskulární onemocnění. (zdroj)

Selen

Další stopový minerál, který je životně důležitý. Zvyšuje imunitu, má antioxidační účinky a zajišťuje zdravý metabolismus. Jeho nedostatek a také předávkování může mít nepříznivé účinky na vlasy, takže při užívání selenu dbejte na rovnováhu. Správné množství selenu může podporovat růst vlasů, dokonce eliminovat výskyt lupů. (zdroj)

Zinek

Po železe je zinek druhým nejpočetnějším stopovým minerálem v lidském organismu. Působí jako antioxidant a pomáhá bojovat proti stárnutí buněk, urychluje hojení ran, zlepšuje metabolismus, trávení a kvalitu vlasů a nehtů. V případě nedostatku zinku se můžete setkat s vypadáváním vlasů, průjmy či poruchami chuti. Zde ovšem také hrozí toxicita způsobující nevolnosti, zvracení, průjmy nebo bolesti hlavy, takže opět s mírou. (zdroj)

Magnézium (hořčík)

Hořčík je čtvrtým nejrozšířenějším minerálem v lidském těle a většinou se ukládá v kostech. Mimo jiné má příznivý vliv také na vlasy. Normalizuje cyklus jejich růstu a posiluje vlasové folikuly. Mezi nejznámější příznaky jeho nedostatku patří svalové kontrakce, ztráta chuti k jídlu či nevolnost. Předávkování magnesiem nehrozí, protože tělo si vezme jen to, co potřebuje a nadměrné množství jednoduše vyloučí močí. (zdroj)

Jód

Jód je nezbytnou součástí hormonů štítné žlázy. Kromě účinků na štítnou žlázu má vliv také na pokožku a vlasy. Je zodpovědný za regeneraci vlasového folikulu, takže v případě jeho nedostatku mohou vlasy vypadávat. Také můžete zpozorovat suchou a svědivou pokožku. (zdroj)

Omega 3 mastné kyseliny

Esenciální mastné kyseliny, které si tělo neumí vyrobit samo. Jsou důležité pro metabolismus a používají se k léčbě astmatu, ADHD, deprese, psoriázy, ekzému a různých jiných závažnějších onemocnění. Také pomáhají při ztrátě vlasů a udržovat zdravou pokožku. Mají vliv také na mazové žlázy, které vyživují vlasy. Omega 3 nepochybně patří ke správné péči o vlasy. (zdroj)

Proteiny (bílkoviny)

Lidské vlasy se skládají z bílkovin, takže by měly být součástí jídelníčku. Jsou důležité pro silné a zdravé vlasy a také pro jejich růst. Nedostatek proteinů vede k suchým, křehkým a slabým vlasům. (zdroj)

Kolagen

Kolagen je komplexní protein, který se skládá z 19 různých aminokyselin. Zajišťuje hydrataci a pevnost pokožky, čímž může předcházet vypadávání vlasů. Jeho nedostatkem trpí pokožka a celé tělo. Pokud vám chybí, můžete mít problémy s lámavými nehty, bolestí kloubů, celulitidou či vráskami. (zdroj)

Vitamíny pro růst vlasů

Když jsme si již představili vitamíny a minerály, které jsou na vlasy nejlepší a prospívají jim, pojďme si nyní říci o vitamínech, které přímo souvisejí s jejich růstem. Jelikož vlasy jsou nejrychleji rostoucí tkáně a vitamin A podporuje růst buněk, rozhodně by ve vašem organismu neměl chybět. Rovněž ani vitamíny skupiny B, které vytvářejí červené krvinky a ty zásobují vlasové folikuly kyslíkem. Většinou spolu vitamíny spolupracují a pomáhají jeden druhému lépe se vstřebávat. Takový případ je i vitamín C, protože podporuje vstřebávání železa, které je pro růst vlasů velmi důležité. Nesmíme zapomenout ani na zinek a bílkoviny. Jak jsme zmínili výše, hrají velkou roli při růstu vlasů. (zdroj)

Vitamíny proti vypadávání vlasů

Růst vlasů úzce souvisí s jejich vypadáváním. Vitamíny, které podporují jejich růst, zároveň zabraňují nadměrnému vypadávání. Opět však upozorňujeme na vitamín A, který je sice prospěšný, ale jeho nadbytek může způsobit vypadávání vlasů, takže s ním opatrně. Znovu zmíníme také vitamíny B, C, D, E a minerály železo, selen, zinek, magnesium a jód. Správné množství těchto látek a jejich kombinace může zabránit nadměrnému vypadávání vlasů. Vždy se však poraďte s lékařem, neboť kombinací některých vitamínových doplňků si můžete pro změnu uškodit. Buď snížíte účinky léků, které užíváte, nebo se můžete jednoduše předávkovat.

Potraviny, které byste měli zařadit do jídelníčku

Nejlepší cestou, jak získat přísun potřebných vitamínů, je samozřejmě strava. Chcete-li přijímat vitamíny a minerály, které podporují růst vlasů a zabraňují jejich vypadávání, do jídelníčku byste měli zařadit tyto potraviny:

Vitamín ARybí olej, játra, mléko, vejce, paprika, sladká brambor, mrkev, kapusta, špenát, petrželka, meruňky, meloun, brokolice, máslo
Vitamín B2Játra, mléko, máta, petržel, kozí sýr, mandle, koriandr, paprika
Vitamín B7Kešu ořechy, droždí, játra, vejce, oves, arašídy, pšeničné klíčky, bílé houby, slunečnicová semínka
Vitamín B9Skopové maso, játra, špenát, dětské piškoty, pšeničná mouka, kuřecí srdce, ořechy, zelí, banány, lněná semínka, arašídy, slunečnicová semínka, čočka, cizrna, chřest, sójové boby, brokolice
Vitamín B12Mušle, játra, chlorella, makrely, sardinky, pstruh, švýcarský sýr, syrovátka, hovězí maso, treska, sýr s modrou plísní, mléko, sýr cottage
Vitamín CKakadu švestka, rakytník, šípky, koriandr, angrešt, černý rybíz, paprika, kapusta, kiwi, brokolice, jahody, růžičková kapusta, meloun
Vitamín DOlej z tresčích jater, vepřové sádlo, úhoř, losos, hovězí játra, makrela, sardinky, tuňák, ementál
Vitamín EOlej z pšeničných klíčků, řepkový olej, slunečnicový olej, mandlový olej, olej z hroznových jader, slunečnicová semínka, mandle, lískové ořechy, olivový olej, arašídy
ŽelezoVepřové vnitřnosti, maso, mák, sója, houby, majoránka, tymián, obilí
SelenPistácie, treska, mořské plody, ořechy, vejce
ZinekÚstřice, žitné klíčky, dýňová semínka, pšeničné klíčky, sezamová semínka, hovězí maso, jehněčí játra, krab, mák, vepřová játra
MagnéziumDýňová semínka, pšeničné otruby, kakaový prášek, mák, slunečnicová semínka, sezamová semínka, majoránka, kešu ořechy, jedlá sůl, hřebíček, mandle, sušené droždí, tymián, pepř, pohanka, červená paprika, arašídy, hořká čokoláda
JódMořské plody, banány, jablka, broskve, třešně, ostružiny, borůvky, hrozny, jahody, maliny, rybíz, brokolice, hrášek, kedluben, zelí, kapusta, kapusta, mrkev, paprika, špenát, brambory, žampiony, sýry,
Omega 3 Rybí tuk, lněná semínka, řepkový a sójový olej, ořechy, dýňová semínka, arašídy, sója, avokádo, olivy
ProteinyŘecký jogurt, cottage cheese, švýcarský sýr, vejce, mléko, hovězí maso, tuňák, losos, fazole, čočka, chřest, hummus, arašídové máslo
KolagenRyby, rajčata, paprika, červená řepa, špenát, kapusta, ostružiny, maliny, česnek

Přípravky pro růst vlasů a proti vypadávání

Jak jsme se zmínili v úvodu, důležitá je i lokální péče o pokožku hlavy. Zde můžete zvolit například Minoxidil. O jeho používání, účincích, výhodách a nevýhodách se dočtete v samostatném článku.

Přejděme na výživu zevnitř. Častokrát je totiž samotná vnější péče nepostačující, nezaznamenáte žádný účinek nebo v lepším případě alespoň minimální. Přestože minoxidil má velmi dobré výsledky, je na místě podpořit výživu vlasů i jinak. Jak?

Toto jsou dvě možnosti, jak dosáhnout zdraví a vitality nejen vašich vlasů, ale také pokožky, nehtů, kloubů a kostí:

  1. Vitamíny
  2. Kolagen

Hair Boost

Pokud z nějakého důvodu nemůžete přijímat potřebné vitamíny formou stravy, máte k dispozici množství doplňků s jejich obsahem. Na trhu jich naleznete několik, s různými cenami a složením. Jak si ale vybrat ten nejlepší?

Nejlepší je takový, který obsahuje několik účinných látek. Vitamíny, které jsme si popsali výše, jsou samozřejmě dostupné i individuální. Řekněme si však pravdu. Pokud byste chtěli pokrýt denní příjem všech, nebo alespoň většiny vitamínů potřebných pro udržení či navrácení kvality vlasů, skončili byste s minimálně desítkou různých balení tablet. Nemluvě o nutnosti hlídání vhodného poměru jednotlivých dávek. Předávkování některými vitamíny může být opravdu nepříjemnou zkušeností.

Proto byste se měli poohlédnout po přípravcích s obsahem více vitamínů a minerálů. Tady ale opět nastává problém. Jak vybrat ten správný, který je zaměřen právě na růst vlasů a zastavení vypadávání? Jednou z nejlepších voleb je Hair Boost. Jsou to kapsle se 100% doporučenou denní dávkou. Jinak řečeno, obsahují vědecky stanovené množství vitamínů a minerálů, které byste během dne měli přijmout. Ve složení se nacházejí vitamíny skupiny B,C,D, hořčík, vápník, měď, zinek, selen, kyselina hyaluronová, aminokyseliny a extrakty z Ginko Biloba a listů zeleného čaje. Kombinací těchto složek získáte vyváženou a komplexní péči o vlasy.

Kolagen pro vlasy

O kolagenu jsme si už řekli výše. Není pochyb o tom, že je důležitou součástí lidského organismu. Zajišťuje elasticitu pokožky, je základní stavební hmotou buněk, tkání a orgánů. Při jeho nedostatku můžete mít suchou pokožku, různá kožní onemocnění, bolesti kloubů, lámavé nehty a také problém s vlasy, které jsou suché a vypadávají v nadměrných množstvích.

Lidský organismus si kolagen produkuje sám, avšak kolem 25. roku života se jeho tvorba zpomaluje. Za jeden rok se minimálně 1% kolagenu ztrácí as vyšším věkem tato ztráta roste. Nakonec je produkce této bílkoviny zcela zastavena.

Zde nastává okamžik, kdy máme možnost tento protein doplňovat. To ale nemusí být tak jednoduché. Trh nabízí různé přípravky s obsahem kolagenu. Tablety, kapsle, prášek, tekutá forma. Jak vybrat ten nejlepší? Z nesčetného množství preparátů, které se objevují na trhu, jsme se rozhodli pro jeden, který jsme vyhodnotili jako nejlepší volbu.

Jde o směs se snadným použitím a dávkováním. Je všeobecně známo, že pro co nejlepší a nejefektivnější vstřebávání aktivních látek je nejvhodnějším způsobem pití tekutiny. Té dosáhnete smícháním prášku ve 200 ml vody. Kromě mořského kolagenu obsahuje také vitamin C, který se podílí při tvorbě a syntéze kolagenu.

Na závěr připomeneme, že užívání vitamínů Hair Boost a také kolagenu není vhodné pro děti, těhotné a kojící ženy a osoby mladší 18 let. Přípravky byste neměli používat jako náhradu pestré stravy. Vyváženou stravu byste i nadále měli vnímat jako prioritu.